Έρώτ.:Πόσο χρονικό διάστημα πρέπει να νηστεύουμε πρό της Θείας Κοινωνίας;
Απάντ.:Δεν χωρεί αμφιβολία ότι«πάν καλόν και αγαθόν δια της νηστείας κατορθούται και τελειούται» (Άγιου Γρ. Παλαμά, Όμιλία Θ, ΡG. 151, 105 Β).
Και ακόμη,νηστεία δεν ορίζεται μόνον ή «αποχή βρωμάτων» αλλά και ή «άλλοτρίωσις των κακών», όπως λέγει ό Μέγας Βασίλειος.
Πρωτίστως οι ιεροί Κανόνες της Έκκλησίας ορίζουν περί του θεσμου της νηστείας σε αναφορά με το άγιο Πάθος του Κυρίου.Ο 69ος Αποστολικός κανών είναι ή βάση.
Διακελεύει τα έξης: «Ει τις επίσκοπος η πρεσβύτερος ή διάκονος ή υποδιάκονος ή αναγνώστης η ψάλτης την άγίαν Τεσσαρακοστήν του Πάσχα ου νηστεύει, η τετράδα η Παρασκευήν, καθαιρείσθω- έκτος ει μη δι’ άσθένειαν σωματικήν έμποδίζοιτο· ει δε λαϊκός ειη, άφοριζέσθω».
Φυσικά εκτός από τις αρχαιότατες αυτές ήμερες νηστειών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και της Τετάρτης και Παρασκευής, υπάρχουν και άλλες γνωστές ημέρες νηστείας, των Χριστουγέννων, του Δεκαπενταύγουστου, των αγίων Αποστόλων, της παραμονής των Θεοφανείων, της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, της Απότομης της κεφαλής του Ιωάννου του Προδρόμου του Βαπτιστοΰ, και άλλες.
Ειδικότερα για το θέμα της νηστείας προ της Θ. Κοινωνίας,οι ιεροί κανόνες δεν προβλέπουν κάποια ειδική νηστεία.
Εννοείται βέβαια ότι ό πιστός ό οποίος προσέρχεται στη Θεία Κοινωνία, τηρεί τις καθιερωμένες από την Εκκλησία νηστείες, αλλά και τυχόν νηστεία πού έχει επιβάλει ό πνευματικός πατέρας ως έπιτίμιο.
Υπάρχει ακόμη και ό 29ος κανών της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου, ό οποίος ορίζει ότι οι πιστοί, κληρικοί και λαϊκοί, οφείλουν να προσέρχονται στη Θεία Ευχαριστία νηστικοί.
Συνεπώς δεν είναι θέμα κάποιου χρονικού διαστήματος άποχής από μερικές τροφές. Είναι θέμα αληθινής και ουσιαστικής πνευματικής προετοιμασίας για την προσέλευση στη Θεία Κοινωνία, όπου περιλαμβάνεται και ή νηστεία.
Αρχ. Χρυσοστόμου Παπάθανασίου