«Χριστός γεννάται,δοξάσατε.
Χριστός εξ ουρανών,απαντήσατε.
Χριστός επί της γης,υψώθητε».
(Το τμήμα αυτό του λόγου του Αγίου Γρηγορίου αποτέλεσε την πηγή της εμπνεύσεως του ποιητού του κανόνος των Χριστουγέννων ο οποίος και τον χρησιμοποίησε κατά λέξιν).
“Ο Χριστός γεννάται, ας τον δοξάσετε.
Ο Χριστός έρχεται από τους ουρανούς, ας τον προϋπαντήσετε.
Ο Χριστός βρίσκεται επί της γης, ας υψωθείτε.
«Δοξολογήσατε τον Κύριο όλη η γη» (Ψαλμ. 95,στ.1)και για να τα ειπώ και τα δύο με μία λέξη, ας ευφρανθούν οι ουρανοί και ας νοιώσει αγαλλίαση η γη διά τον ουράνιον ο οποίος έγινε επίγειος.
Ο Χριστός εσαρκώθη, νοιώσατε αγαλλίαση από χαρά και τρόμο.
Από τρόμο εξαιτίας της αμαρτίας. Από χαρά εξαιτίας της ελπίδος.
Ο Χριστός εγεννήθη από την Παρθένο. Γυναίκες, παρεμένετε παρθένοι για να γίνετε μητέρες του Χριστού. Ποιός δεν αποδίδει λατρεία σε εκείνον ο οποίος υπήρχε απ’ αρχής; Ποιός δεν δοξολογεί εκείνον ο οποίος ενεφανίσθη τώρα τελευταία;
Πάλι διαλύεται το σκοτάδι, πάλι εμφανίζεται το φως. Πάλι η Αίγυπτος τιμωρείται με σκότος, πάλι ο ισραηλίτικος λαός φωτίζεται με στήλη πυρός.
Ο λαός ο οποίος κάθεται εις το σκότος ας δει το λαμπρό φως της κατανοήσεως των θείων μυστηρίων”.
Γρ. Θεολόγου, Έργα, Τόμος 5 Λόγος ΛΗ’ Εις τα Θεοφάνια, Σελ. 37 ΕΠΕ, Πατερικαί Εκδόσεις, «Γρηγόριος Παλαμάς»