Για να ξεπεράσει ο άνθρωπος το θάνατο προσφιλών του προσώπων καθίσταται αναγκαία η παρουσία του στο ναό και στη λατρεία που τελείται σ’ αυτόν.
Πολλές φορές συμβαίνει να μας εξαγορεύονται άνθρωποι που πενθούσαν ότι και μόνο η παρουσία τους στο ναό τους γαληνεύει, και τους ηρεμεί.
Το αληθινό φάρμακο της παρηγοριάς δεν μπορεί κανείς να το δώσει στον πονεμένο άνθρωπο παρά μόνο η Αγία μας Εκκλησία με τα μυστήρια και την λατρεία της.
Η συμμετοχή δε στα άχραντα μυστήρια δίδει την ευκαιρία στους πενθούντες να συνδέονται με τα προσφιλή τους πρόσωπα στο κοινό ποτήριο της ζωής, πού είναι το Άγιο Ποτήριο με το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μας.
Για τον λόγο αυτό και για το πόσο μεγάλη σημασία έχει οι πενθούντες να συχνάζουν στο ναό ει δυνατόν καθ’ημέραν, η αγία μας Εκκλησία έχει θεσπίσει τα σαρανταλείτουργα υπέρ αναπαύσεως των κεκοιμημένων.
Η καθημερινή τέλεση της Θείας Λειτουργίας υπέρ αναπαύσεως και η συμμετοχή των συγγενών και φίλων στα άχραντα μυστήρια κατόπιν κατάλληλης πνευματικής προετοιμασίας προσφέρουν μεγάλη ανακούφιση και στους περιλειπόμενους ανθρώπους αλλά και σημαντική ωφέλεια στους κεκοιμημένους.
Τα κλάματα και οι ατελείωτες εκδηλώσεις πένθους με τα γνωστά ερωτηματικά, γιατί να πάρει ο θεός τον δικό μας άνθρωπο και πολλές φορές γιατί δεν τον έσωσε και τον πήρε νέο καθώς και, πολλά άλλα, αποτελούν εμπόδιο στο να ξεπεραστεί το πένθος σε βάθος.
Είναι και αυτό μια μεθοδεία του διαβόλου ο οποίος θέλει να κρατάει πάντα στην επιφάνεια το πένθος, για να κάνει τους πενθούντας να υποφέρουν συνέχεια και χωρίς τελειωμό.
Ο πιστός άνθρωπος γνώστης και αυτού του πονηρού τεχνάσματος του διαβόλου φροντίζει και σ’ αυτήν τη δύσκολη ώρα του πένθους να παρευρίσκεται, στο ναό και στη λατρεία της Εκκλησίας, γιατί γνωρίζει ότι μόνο με αυτή μπορεί να ξεπεράσει κάθε πρόβλημα της ζωής και του θανάτου.