‘Ο γάμος δεν αποτελεί έμπόδιο για τήν αρετή
«Καί όταν ο Νώε ήταν πεντακοσίων ετών έγεννησε τρεις υιούς»(Γέν. 5,32). Βλέπε πάλι άλλο δίκαιο μέ τή γυναίκα καί τά παιδιά του. Κατόρθωσε καί αύτός πολύ νά εύαρεστήσει τον Θεό καί προτίμησε τον δρόμο τής άρετής, άντίθετα σέ όλους τους άλλους καί δέν στάθηκε σάν εμπόδιο ούτε ό γάμος, ούτε ή άνατροφή τών παιδιών.
«Ζήτησε ευλαβή καί φιλόσοφη κόρη»
Σάς παρακαλώ λοιπόν καί σάς, νά μή ζητάτε χρήματα καί περιουσία, άλλά χαρακτήρα καί καλοσύνη. Ζήτησε εύλαβή καί εύσεβή κόρη, καί αύτά θά σου είναι πιο ωφέλιμα άπό άμέτρη- τους θησαυρούς. ‘Άν ζητάς αύτά πού άρέσουν στον Θεό, θά άκολουθήσουν καί τά άλλα, αν όμως παραβλέψεις εκείνα καί τρέχεις σ’ αύτά, ούτε αύτά θά σέ άκολουθήσουν.
Αυτό είναι τό αληθές συνοικέσιο
Αύτό είναι πραγματικό συνοικέσιο, τό νά μήν είναι δηλαδή ό ένας προσκολλημένος στον άλλο μόνον κατά τις εύχάριστες στιγμές, άλλα καί στους κινδύνους. Αύτό είναι σημείο γνήσιας άγάπης, αύτό είναι γνώρισμα πολυτιμότατης φιλίας.
‘Ό αληθινός πλούτος
Αύτη είναι ή πραγματική οικογενειακή ζωή, αύτός είναι πραγματικός σύζυγος, αύτός πού δέν έξετάζει μέ λεπτομέρεια τά λόγια τής γυναίκας του, άλλα υποχωρώντας πολύ έξ αιτίας τής άδυναμίας τής γυναικείας φύσεως, ένα μόνο προσπαθεί νά έπιτύχει, νά διώξει άπό το σπίτι τού τήν ταραχή καί νά σφίγγει τον δεσμό τής ειρήνης καί τής ομόνοιας.
Διότι αύτός είναι ό πραγματικός πλούτος, αύτη είναι ή μεγαλύτερη περιουσία, όταν ό άνδρας δέν βρίσκεται σέ διχόνοια μέ τή γυναίκα τού άλλά είναι πρόσκολλημέ- νοι ό ένας στον άλλο, σάν ένα σώμα άκριβώς.
Διότι λέγει: «Θά γίνονται οι δύο ένα σώμα» (Γέν. 2, 24). Αύτοί οι άνθρωποι είτε φτωχοί είναι, είτε άσημοι, είναι οι πιο εύτυχισμένοι άπό όλους διότι περνούν τή ζωή τους μέ γαλήνη συνέχεια
Λιμάνι είναι ή γυναίκα
Σκέψου ότι έξ αιτίας τής έγινες πατέρας καί έχεις παιδιά καί άπό αύτό νά γίνεσαι πιο ήρεμος μαζί της.
Δέν βλέπεις τούς γεωργούς πώς περιποιούνται τή γή πού έσπειραν κάτι μέ όποιονδή- ποτε τρόπο, κι άν άκόμη έχει άπειρα έλαττώματα, όπως έάν είναι άγονη, έάν έχει ζιζάνια, άν έπηρεάζεται άπό πλημμύρες λόγω τής θέσεώς της: Αύτό νά κάνεις καί σύ· διότι έτσι πρώτος καί συ θά άπολαύσεις τούς καρπούς καί τή γαλήνη.
Διότι ή γυναίκα είναι λιμάνι καί πάρα πολύ μεγάλο φάρμακο γιά τή δημιουργία χαρούμενης διαθέσεως. Άν, λοιπόν, άπαλλάξεις τό λιμάνι άπό τά κύματα καί τούς άνέμους, όταν θά έπιστ ρέψεις άπό τήν άγορά, θά άπολαύσεις πολύ άνεση καί γαλήνη1 άν όμως τό γεμίσεις μέ θορύβους καί ταραχές, κάνεις δυσκολότερο τό ναυάγιο γιά τον εαυτό σου.
Τεκνογονία καί καλή άνατροφή
Καί γιά νά μάθεις ότι τή μητέρα δέν τήν κάνει μόνο ή γέννηση τών παιδιών, ούτε σέ αύτό άποκείται ή άμοιβή …
Γι’ αύτό καί εδώ άφού είπε «σωθήσεται διά τής τεκνογονίας», δέν σταμάτησε έδώ, άλλα θέλοντας νά δείξει ότι όχι τό νά γεννήσουμε παιδιά, άλλα το νά άναθρέψουμε παιδιά σωστά, αύτό μας παρέχει μισθό, πρόσθεσε: «έάν παραμείνουν στήν πίστη, στήν Αγάπη καί στον άγιασμό» ( ’Χ’ Τιμ. 2, 15).
Αύτό πού λέει σημαίνει τό έξης: Τότε θά λάβεις μεγάλη άμοιβή, άν τά παιδιά πού γεννήθηκαν παραμείνουν στήν πίστη καί στήν άγάπη καί στον άγιασμό. Εάν, λοιπόν, τά οδηγείς σέ αύτά, άν τά παρακινείς, άν τά διδάξεις, αν τά συμβουλέψεις, για τη φροντίδα σου αΰτη σέ περιμένει μεγάλη ά,μοιβή άπό τον Θεό.
Αγώνας για τη σωφροσύνη
Προπαντός να τούς κρατάμε [τούς νέους, τά παιδιά μας] σέ σωφροσύνη1 διότι αύτό περισσότερο από όλα καταστρέφει τη νεότητα. Καί κοντά σέ αύτά χρειάζονται πολλοί κόποι έκ μέρους μας, πολλή προσοχή.
Γρήγορα νά τούς οδηγούμε σέ γάμο, ώστε νά, δέχονται τη νύφη μέ καθαρά καί άγνά τα σώματά τους, αύτοί οι έρωτες είναι θερμότεροι. Αυτός πού είναι φρόνιμος πριν τον γάμο, πολύ περισσότερο θά είναι μετά τον γάμο, ένώ έκείνος πού έμαθε νά πορνεύει πριν τον γάμο, θά τό κάνει αύτό καί μετά τον γάμο.
Διότι λέγει: «Στον πόρνο άνθρωπο κάθε τί πού θά τού παρουσιαστεί σάν άρτος, προς κορεσμό τής άχόρταστης έπιθυμίας του, είναι εύχάριστος» (Σόφ. Σείρ. 23, 17).
Γι’ αύτό βάζουν στεφάνια στο κεφάλι, σύμβολο τής νίκης, διότι παραμένοντας ανίκητοι, έτσι προσέρχονται στον γάμο, διότι δέν νικήθηκαν από την ηδονή.
“Άν όμως κυριευμένος άπό την ήδονη παραδίνει τον έαυτό του σέ πόρνες, γιά ποιο λόγο λοιπόν φέρει στεφάνι στο κεφάλι του, ένώ είναι νικημένος;Αύτά ας τά συμβουλεύουμε, μέ αύτά ας τά νουθετούμε, ας τά φοβερίζουμε, άς τά άπειλούμε, άλλοτε κάνοντας αύτό, καί άλλοτε έκείνο.
Θέλημα τού Θεού η τιμή των γονέων άπό τά παιδιά
Διότι ό Θεός θέλει πάρα πολύ νά τιμώνται οι γονείς άπό τά τέκνα τους καί έκείνους πού κάνουν αύτό τούς αμείβει μέ μεγάλα άγαθά καί δωρεές, ένώ έκείνους πού παραβαίνουν τον νόμο αύτό, τούς τιμωρεί μέ μεγάλες συμφορές καί κακά.
Λέγει “Οποιος κακολογεί τον πατέρα του ή τη μητέρα του, νά τιμωρείται μέ θάνατο» (Έξ. 20, 15). Γιά έκείνους πάλι πού τιμούν τούς γονείς λέγει τά έξης: «Τίμα τον πατέρα σου καί τη μητέρα σου ϊνα … μακροχρόνιος γένη έπί τής γής» (Έξ. 20, 12).